Sähköisen asioinnin ohjeet

Työttömyyskassa Pron jäsenten käytössä on selainpohjainen Sähköinen asiointijärjestelmä, joka toimii myös älypuhelimella. Palvelussa voi mm. selata ja päivittää omia ja maksatukseen liittyviä tietojaan, viestiä kassan etuuskäsittelijöiden kanssa sekä lähettää päivärahahakemukset (kaikki) ja liitteet sähköisesti. Palvelun käyttö on jäsenelle maksutonta.

Tarkemmin palvelu on kuvattu alla seuraavissa ohjeissa.

Kirjautuminen

Sähköiseen asiointiin kirjaudutaan www.prokassa.fi sivuston kautta. Tunnistamisessa ohjataan suomi.fi sivulle, jossa tunnistamisessa käytetään henkilökohtaisia pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Jos kirjautuminen ei onnistu  pankkitunnuksilla tai varmennekortilla tarkista pankkisi sivuilta onko siellä ilmoitettu katkoksesta palveluissa ja yritä myöhemmin uudelleen. Vastaavasti mobiilivarmenteen toimimattomuudessa tarkista operaattorisi sivuilta mahdolliset huolto- ja vikakatkokset. Tarkista hyväksytyt selaimet pankkisi sivuilta (esim Internet Explorer ei välttämättä toimi)

Aloitussivu

Jäsenpalveluiden  tiedoissa näkyvät käyttäjän nimi, viimeisimmät tapahtumat (maksut, päätökset, hakemustiedot, viestit). Lisäksi aloitussivulla on ajankohtaisia uutisia ja linkkejä.

Päivärahan hakeminen

Hakeminen aloitetaan etusivulla olevasta Hae etuutta-toiminnosta. 

Hae ansiopäivärahaa painikkeesta täytät ja lähetät kaikki ansioturvaan liittyvät hakemukset, myös hakemuksen liitteet. Painikkeen painalluksen jälkeen avautuu painamasi painikkeen alle kaksi valintaista vaihtoehtoa, joista Hae ansiopäivärahaa painikkeella pääset hakemuksen täyttöön ja toinen poistaa aiemmin tekemäsi luonnoksen.

Jos painikkeen jälkeen sivu vain latautuu mutta ei aukea kokeile toisella selaimella. Chrome tai Edge suosituksena. (Firefox ei välttämättä toimi, jos olet sen asetuksiin tehynyt estoja.)

Jos sinulla on ongelmia hakemuksen täytössä niin tyhjennä käyttämäsi selaimen välimuisti tai kokeile toisella selaimella.

Katso tarkemmat ohjeet

Lähetä liitteitä painikkeesta lähetät kassalle liitteitä. Huomaa, että liitteitä voit lähettää myös hakemusten yhteydessä.

Hae liikkuvuusavustusta painikkeella avaat ja täytät Liikkuvuusavustushakemuksen. Hakemus täytetään, tallennetaan omalle koneelle ja lähetetään kassalle Liitteet ilman hakemusta toiminnolla.

Hae vuorottelukorvausta painikkeella täytät ja lähetät vuorottelukorvaushakemuksen.

Hae muutosturvaraha painikkeella täytät ja lähetät muutosturvarahahakemuksen

 

Hakemusten käsittelyseuranta

Käsittelyseurannassa voit seurata hakemuksen kulkua työttömyyskassassa. Seurannan vaiheet ovat:

saapunut = hakemus on saapunut työttömyyskassaan, mutta sitä ei ole vielä otettu käsittelyyn

käsittelyssä = hakemus on otettu käsittelyyn (mahdollisesti pyydetty lisäselvityksiä, jos hakemus on ollut puutteellinen)

valmis = hakemus on käsitelty ja mahdollinen maksu on kirjattu sekä mahdollinen päätös on annettu.

Sähköisesti lähetetty hakemus näkyy Käsittelyseurannassa noin puolen tunnin kuluttua hakemuksen lähettämisestä.

Hakemusarkisto

Hakemusarkistossa näet ne hakemukset ja liitteet, jotka olet lähettänyt sähköisen asiointipalvelun kautta. Paperisena lähetetyt hakemukset eivät näy tässä palvelussa. Hakemukset näkyvät palvelussa 6 kuukauden ajan niiden saapumisesta lukien. Sähköisestä asioinnista lähetetty hakemus siirtyy arkistoon noin puolen tunnin kuluessa lähetyksestä.

Omat tiedot

Yhteystiedot

Yhteystiedot -osiossa voi tarkistaa omat yhteystiedot. Päivitä yhteystietoja painikkeesta pääsee päivittämään omia tietojaan. Muutetut tiedot astuvat voimaan, kunnes ne on hyväksytty työttömyyskassassa  Siihen asti näytöllä näkyy teksti "Muutetut tiedot odottavat käsittelyä".

Yhteystietojen viestintä osiossa voit vaikuttaa siihen, haluatko kassan kirjeet sähköisessä muodossa. Ruksittavia palveluja on kolme erilaista:

Sähköposti-ilmoitukset: Ruksimalla tämän vaihtoehdon saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun sinulle on lähetetty uusi viesti tai kirje.

Maksuilmoitus tekstiviestillä:Ruksimalla tämän palvelun käyttöön saat tiedon maksupäivästä tekstiviestinä kännykkääsi. Maksuilmoitus on nähtävissä ja tulostettavissa sähköisessä asiointijärjestelmässä Maksut osiossa. Palvelu edellyttää, että matkapuhelinnumerosi on kassan tiedossa. 

Sähköiset kirjeet: Kaikki kirjeet näkyvät vain sähköisessä asioinnissa eikä niistä tule paperikirjettä. Takaisinperintään liittyvät kirjeet tulevat toistaiseksi vielä kirjeitse.

Jäsenmaksut

Jäsenmaksut -osiossa näkyy maksetut jäsenmaksut.

Verotiedot

Verotiedot-osiossa näkyy verotiedot kertymineen.

Maksut

Maksetut etuudet

Maksetut etuudet-osiossa näet maksetut etuudet, ja voit tulostaa ja tarkastella maksuilmoituksia.

Päätökset

Päätökset -osiossa näkyy annetut päätökset (myönteiset ja kielteiset). Päätösnumero-linkkiä klikkaamalla pääsee katsomaan valitun päätöksen tietoja tarkemmin. Omat tiedot osiossa on mahdollista valita asetus, jolla päätökset näkyvät vain sähköisesssä asioinnissa. Kun päätös on luettu sähköisessä asioinnissa näkyy teksti "Päätös luettu, ei postiteta"

Maksettujen päivien määrä

Osiossa voi seurata , kuinka monta päivää enimmäisajasta on kulunut.

Lausunnot

Lausunnot -osiossa näkyy työvoimapoliittiset lausunnot, jotka ovat tulleet TE-toimistosta. Linkkiä klikkaamalla pääsee katsomaan valitun lausunnon tietoja tarkemmin.

Päivärahalaskuri

Päivärahalaskurissa voit tehdä kokeiluja päivärahan tasosta eri tilanteissa.

Viestintä

Viestintä-osiossa voi lähettää ja vastaanottaa viestejä kassan etuuskäsittelijöille sekä tarkastella kassan lähettämiä kirjeitä sähköisessä muodossa. Viesteihin ei voi liittää liitteitä. Liitteet voi lähettää erillisessä Liitteet ilman hakemusta toiminnossa.

Palvelun lopettaminen

Lopeta-painikkeen painamisen jälkeen tulee ohje tyhjentää välimuisti ja historiatiedot. Välimuisti- ja historiatiedot -linkeistä löytyvät ohjeet kyseisten toimenpiteiden suorittamiseen.

Käyttöturvallisuus

Palvelun tietoliikenne on suojattu 128 bittisellä ssl-salauksella, jota yleisesti käytetään myös verkkopankeissa. Jos sähköistä asiointia tai palvelua käytetään julkisissa tiloissa olevilta koneilta tai toisen henkilön koneelta, on käytön jälkeen aina tyhjennettävä selaimen evästeet, välimuisti/väliaikaiset internet-tiedostot ja sivuhistoria. Tämä varotoimenpide on suositeltavaa tehdä myös omassa käytössä olevalla koneella asioidessa.

Tuetut selaimet

Tuetut käyttöjärjestelmät:

- iOS-käyttöjärjestelmä: suosituksena käyttää iOS 13.1 tai uudempia versioita
- MAC-käyttöjärjestelmä
- Windows-käyttöjärjestelmä. suosituksena käyttää Windows 11
- Android-käyttöjärjestelmä

Tuemme viimeisintä versiota näistä selaimista:

- Chrome
- Safari: suosituksen käyttää Safari 13.1 tai uudempia versioita
- Edge: suosituksena käyttää uusimpia Chrominum-pohjaisia versioita